Invloed

Daar zit ze: L – 15 jaar oud, samen met haar vader in mijn praktijkruimte voor het kennismakingsgesprek. L heeft een tijdje geleden al een paar gesprekken bij een kindercoach gehad, maar daar was ze afgehaakt. ‘Te kinderachtig!’ Dat wist ik doordat haar moeder me dat door de telefoon had verteld. L wil nu echter aan het werk met haar hulpvragen en daarom zit ze nu hier.

‘Wat is jouw hulpvraag?’, vraag ik. L geeft me haar kleine opschrijfboekje en daar zie ik in een superkeurig handschrift een lijst van wel 8 dingen. Doelen die ze wil halen. Wat ze wil leren, verbeteren, ontwikkelen. Ze heeft er duidelijk al goed over nagedacht en weet wat ze wil. Na even praten laat ze weten dat ze echt bij mij wil komen. Dat is fijn, en we maken de eerste coach afspraak. Normaal start ik altijd met een serie afspraken, maar vanwege haar negatieve vorige ervaring met een coach besluit ik haar ruimte te geven. ‘Na ons eerste gesprek laat jij me weten of je verder wil gaan, ok?’

Ze is inmiddels een paar keer geweest, en ze is steeds maar opgelucht. Gesloten, dat is hoe ze thuis is en op school. Hier in de veilige ruimte, vertelt ze alles. Ik kan haar ook alles vragen, zonder lading, en zij vertelt en vertelt. En dat lucht haar enorm op, zegt ze. We puzzelen samen dingen uit; hoe werkt dat nou in je hoofd als je stemmen hoort? Stemmen die veel geluid maken, negatieve dingen zeggen en je ontkrachten. Ik leer haar handige tools door het eerst samen te oefenen en ze het zelf thuis en op school gaat doorvoeren. Alles gaat in dat keurige handschrift, in haar kleine schriftje. We lachen ook veel, de lading van de zwaarte kan zo wat minder worden en ruimte maken voor haar kracht en kwaliteiten. Ik zie haar groeien. In haar ogen komt een ander licht.

Ze oefent, en het is ‘best lastig’ om te doen. Logisch, een verandering doorvoeren heeft tijd en aandacht nodig, en doorzettingsvermogen. Nou en dat heeft ze als sporter genoeg! De volgende oefening is een gesprek aangaan met haar mentor over een lastig onderwerp. We bespreken het voor, en ze maakt een afspraak. De mentor vergeet haar vervolgens tot twee keer toe uit de les te halen en daarna is ze weer bij mij. ‘Ik doe het niet meer hoor, hij moet nu maar naar mij toe komen!’ Ik snap haar felle reactie, en haar verdriet wat er onder zit, en laat haar even razen en knik alleen maar. We gaan iets anders doen en wat later kom ik er weer op terug. Wat wilde jij nu werkelijk? En op welk gedrag heb jij invloed? L kijkt me aan en ik zie het licht weer aangaan in haar ogen. Ze gaat het doen. Voor zichzelf. ‘Stuur je me een appje als je het gesprek hebt gehad?’

Een paar dagen later komt er een whats-app: een supertrots bericht, het is haar gelukt, en ze heeft ook complimenten ontvangen dat ze haar verhaal zo goed heeft gedaan. Ze is voor zichzelf opgekomen, op een goede manier, en ze heeft een succes behaald! En ik, als haar coach, ik gloei van trots!

Kwetsbaarheid laten zien is Lef hebben!

Auteur: Marjolein Kars-Hartog

www.dezoncoaching.nl instagram: @de.zon.coaching

2 gedachten over “Invloed”

  1. Hoi Marjolein
    Opklaringen is een prachtige titel voor je blogs maar ook voor je werk als coach. Het dekt volledig de lading of ontlading.
    Je eerste verhaal is mooi. Je ontmoette een gave puber die worstelt met het leven en de verwachtingen.
    Doe je goed!!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s